sunnuntai 20. toukokuuta 2007

Opettaja sosiaalisesti webissä

Toisinaan kuulee sanottavan, että opettajat ovat yksinäisiä puurtajia, jotka mielellään pitävät luokan oven kiinni. Toisille yksinäinen luokkatyöskentely maistuu, mutta suureen opettajien joukkoon mahtuu myös paljon niitä, jotka kaipaavat lisää yhteistyötä kollegoiden kesken.

Avoin sosiaalinen web tarjoaa mainioita välineitä ohittaa salasanoilla suljetut verkkoportit. Ken.Guru tavoitti tuoreeltaan muutaman pioneerin ja kysyi, että miksi ihmeessä opettajien kannattaa tehdä yhteistyötä verkossa?

Saila Frosti Kouvolasta opettelee lukion tvt-tukihenkilöksi ja uutisoi blogissaan Kaikenlaista mielenkiintoista kollegoilleen.

Saila kertoo: "Verkossa tehtävä yhteistyö voi tarkoittaa esimerkiksi henkistä tukea kollegalle ja pääkopan tuuletusta, kun omien rutiinien lisäksi saa yhteistyöstä uusia ajatuksia ja konkreettisia oppimisaihioitakin. Se on sellaista "luvallista lainaamista", jossa välillä on antajana, välillä saajana. Lisäksi sitä yhteistyötä voi tehdä joustavasti, silloin kun itsellä on aikaa ja voimia - huomaten, että yhteistyön avulla voikin säästää sekä aikaa että voimia."

Jukka Holmala Oulusta vetää verkkoprojektia ja innostaa kollegoitaan jakamaan ideoita ja linkkejä eOpetus-blogissa ja Blogi-Klubilla. Eikä Jukka ole asialla yksin, vaan sosiaalisen webin periaatteilla yhteistyöverkoston voimin eli mukana ovat myös Sirpa Kova Oulusta ja Anu Mäenpää Janakkalasta.

Jukka summaa verkkotyöskentelyn etuja: "Yhteistyö verkossa tarjoaa paljon sitä, mikä ei välttämättä kasvokkain omassa työyhteisössä ole mahdollista:
-yhteistyötä laajalla rintamalla "rajattomasti" (aika, paikka)
-yhteistyötä asiasta kiinnostuneiden kesken ("sama kieli").
Slogan: Vie hetken mennessään, mutta säästää monta tullessaan!"

Marjut Siro Kotkasta toimii oman koulunsa tvt-vertaistukena sekä lähietäisyydellä että verkossa wikin avulla.

Marjut perustelee verkkoyhteistyötä seuraavaan tapaan: "Opettajat tekevät valtavasti työtä rakennellessaan tuntisuunnitelmia ja opetussuunnitelman mukaisia kurssikokonaisuuksia. Työ on usein yksinäistä puurtamista varsinkin kouluissa, joissa opettaja sattuu olemaan aineensa ainoa edustaja. Verkossa työn tekminen avaa mahdollisuuden keskusteluun jo suunnittelun alla olevan aineiston pohjalta ja lopputulos voi näin rikastua. Toisaalta jo hyväksi koettujen käytäntöjen jakaminen näyttää suuntaa ja antaa virikkeitä omaan suunnitteluun. Verkossa työskentely on keskustelevaa."

Tunnetko sinä opettajia, jotka punovat verkkoyhteyksiä kollegoiden välille? Oletko itse sellainen? Kerro esimerkkisi kommentoimalla tätä viestiä tai lähetä vinkkisi osoitteeseen: kengurun (at) gmail.com

Ei kommentteja: