keskiviikko 24. lokakuuta 2007

Reksi verkon pauloissa

Hollolan lukion rehtori Kimmo Laitinen avaa ReksiVerkonPauloissa-blogissaan rehtorin arkea ja juhlaa verkkolukijoille.

1. Mistä syntyi ajatus blogiin "Reksi verkon pauloissa"?

Osallistuin viime keväänä verkko-opetuksen kurssiin, joka tutustutti avoimin oppimisympäristöihin. Meillä on ollut jo 4 vuotta käytössä Moodle ja olemme kouluttaneet koko opettajakunnan työvälineen käyttöön. Erilaisia ilmaisia ja mainosrahoitteisia palveluja on kuitenkin olemassa ja opiskelijat käyttävät niitä monipuolisesti jo nyt vapaa-aikanaan. Näihin tututstuminen ja niiden pedagoginen hyödyntäminen vaikka oppimispäiväkirjana tuo mahdollisuuksia, joita aikaisemmin ei ole ollut. Tuo oma blogini syntyi harjoituksena, mutta jäi elämään.

2. Millaista palautetta olet saanut?

Palautetta on tullut yllättäviltäkin tahoilta. Rehtori yleensä tulee ja menee koulussa, kenenkään oikein tietämättä koko toimenkuvan kirjoa.
Joskus opettaja on tullut oikein käymään ja kertonut vähän hämillään lukeneensa blogia ja olevansa samaa mieltä jostakin asiasta kanssani.
Abit ovat pitäneet tietokilpailuja reksin harrastuksista ja vanhemmat ovat tulleet juttelemaan hieman rohkeammin, kun tuntevat jotakin rehtorin ajatusmaailmasta.

3. Teillä myös abit kirjoittivat blogia viime keväänä paikallislehteen. Millainen kokemus se oli?

Alueen valtalehti Etelä-Suomen Sanomat otti neljä abiamme bloggaamaan abivuoden kokemuksia ja viittasi blogiin toistuvasti juttusarjassaan. Tuota blogia ei voinut kommentoida, mutta se avasi koulun arkea opiskelijoiden näkökulmasta. Abien bloggaaminen ei ollut ikävä kyllä kovin aktiivista, lukijoilla olisi ollut mielenkiintoista vertailla rehtorin ja opiskelijan näkökulmia samoihin asioihin...

4. Viekö blogin pitäminen paljon aikaa?

Ei oikeastaan. Pyrin bloggaamaan 1-2 kertaa viikossa, alussa into toki riitti lähes päivittäiseen asioiden ynnäämiseen. Liian pitkät kirjoitukset jäävät kuitenkin lukematta. Jos kirjoittamiseen varaa 10-15 minuuttia pari kertaa viikossa, niin tärkeimmät saa talteen. Usein kirjoittaminen tosin vie mennessään....

5. Onko blogin pitämisellä jotain tekemistä ammatillisen kasvun kanssa?

Kirjoittaminen auttaa jäsentämään ajatuksia kaaoksen keskellä. Kalenterin ollessa täynnä kokouksia ja tapaamisia, voi blogissa kristallisoida niistä tärkeimmät. Samalla tulee selvitettyä, miten paljon turhaa tekee. Musta muistikirja joka paikassa on kuitenkin vielä käytössä, eli omat ajatukset ja hautomisvaiheessa olevat ideat kannattaa vielä säilöä ja julkaista vasta hiukan kypsyteltyinä. Toisaalta esim. keskustelupalsta voisi olla hedelmällinen asioiden kehittelyyn. Opiskelijat ovat vain arkoja keskustelemaan kotisivun palstalla koulun asioista.

6. Miten blogi toimii koulun ja muun maailman välillä, voisiko sitä nimittää virtuaali-ikkunaksi?

Blogi on yksi näkökulma koulun arkeen. Se ei vielä kerro oppituntien asioista tai ilmapiiristä opiskelijoiden keskuudessa. Ehkä opiskelijoiden blogit olisivat hyvä vastapaino rehtorin blogille ja kuva koulun toiminnasta monipuolistuisi. Blogia luetaan eniten niinä päivinä, kun vanhemmille lähetetään sähköpostimuistutus koulun viikkotiedotteen ilmestymisestä kotisivuilla, olen lisännyt blogiosoitteen myös automaattiseen sähköpostiallekirjoitukseen. (siis lisäsin nyt, kun tulin asiaa ajatelleeksi, on seuraavassa postissa)

7. Miten muuten hyödynnät verkkoa omassa työssäsi

Selain ja sähköposti ovat tärkeimmät työvälineet ja aina auki työpöydällä. Seuraan uutisotsikoita RSS-syötteinä, osallistun verkko-opetuksen keskusteluihin, etsin tietoa ja halvimpia hankintapaikkoja, käytän sanakirjoja, tutustun erilaisiin verkkopedagogisiin ratkaisuihin. Tärkeimmät kontaktit ovat Skypen päässä reaaliaikaisesti. Osallistun myös täydennyskoulutukseen, eli opiskelen Opettaja.tv:n Reksit Remonttiin kurssilla. Tuo Remonttikurssi on OPH:n järjestämää ja Opekon vetämää koulutusta ja mielestäni mainio täydennyskoulutusmuoto. Viisi puolen tunnin tv-ohjelmaa katsottavissa netistä kun parhaiten sopii ja ohjaajat rytmittävät eri puolella Suomea olevia rehtoreita keskustelemaan ohjelmajaksoissa esiin nostetuista kysymyksistä. Lisäksi tehdään verkkoympäristöön kehittämissuunnitelma ja raportoidaan sen onnistumisesta. Vertaistukea varsin yksinäiseen rehtorin työhön löytyy helposti.

Ei kommentteja: